Salt Flats - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Patrick Verweij - WaarBenJij.nu Salt Flats - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Patrick Verweij - WaarBenJij.nu

Salt Flats

Door: Patrick Verweij

Blijf op de hoogte en volg Patrick

03 Juni 2016 | Bolivia, Uyuni

En toen was het tijd voor één van de hoogtepunten van mijn reis. De Salar de Uyuni tour. Salar de Uyuni is de grootste zoutvlakte van de wereld. De zoutvlakte was 40.000 jaar geleden onderdeel van een reusachtig prehistorisch meer: het Minchinmeer. De zoutvlakte bevat, naar schatting, meer dan 10 miljard zout. Hier wordt jaarlijks 25 ton zout van weggehaald.

De driedaagse tour was een geweldige ervaring. Samen met Owen, vier Ierse dames en onze Boliviaanse chauffeur Hugo gingen hadden we een gezellige jeep. We vertrokken zondag ochtend vroeg, om al vroeg de Boliviaanse grens te passeren en voor het middaguur in de 'hotspring' van 38 graden te liggen. Deze warmte was zeer aangenaam, aangezien het de aankomende dagen regelmatig onder het vriespunt zou geraken.

De tour bracht ons langs verscheidene Lagoons, een Geiser en verschillende kleine zoutvlaktes. Echter, waar je ook keek, het uitzicht was enorm indrukwekkend. Hugo sprak alleen Spaans, en aangezien mijn Ierse reisgenoten geen Spaans spraken, mocht ik als translator extra genieten in de 'front seat'.

De laatste dag vertrokken we om 04:30 uur, met tevens een prachtige sterrenhemel, om de zonsondergang op de zoutvlakte te aanschouwen: awesome! Daarna was het uiteraard tijd om de beste poses te bedenken, en uit te voeren, voor de befaamde Salar de Uyuni foto's. Het waren drie top dagen!